Hvordan lanserer man en helt ny merkevare – og samtidig etablerer en ny kategori?
Med et ønske om lønnsomhet på kort sikt ble vi enige om en “test- og lær” strategi som gjorde at vi raskt kunne gjøre endringer og investere mer i det som ga effekt. Å jobbe på den måten krever full tillit, noe vi er glade for å ha i dette samarbeidet.

Oppdraget
Sindre og Isak i Redoit.no kom til oss i Cherry Digital med skyhøye ambisjoner og et mål om å bidra til en mer sirkulær økonomi. Målet er å gjøre moderne teknologi sirkulært, bærekraftig og tilgjengelig for alle. Første steg på veien var å tilby leie av Iphones - noe som viste seg å bli populært raskt. 📈
Med et ønske om lønnsomhet på kort sikt ble vi enige om en “test- og lær” strategi som gjorde at vi raskt kunne gjøre endringer og investere mer i det som ga effekt. Å jobbe på den måten krever full tillit, noe vi er glade for å ha i dette samarbeidet.
Vi har jobbet ut ifra noen hypoteser som la grunnlaget for strategien:
- Det er mulig å få mange kunder til en lav kostnad ved å bruke kreativiteten vår strategisk.
- En kombinasjon av annonsering på Meta og Google vil gi best avkastning for Redoit
- Budskap om økonomi og pris vil fungere best.
- UGC- og Founders Stories-annonser vil gi best avkastning.
Veien blir til mens vi løper
Vi startet samarbeidet med å definere klare, kvartalsvise strategier, mål og KPI-er for å sikre at vi hele tiden jobbet i riktig retning. Målet var enkelt, men ambisiøst: Vi skulle validere både produktet, budskapet og kanalene så raskt som mulig – uten å brenne unødvendig budsjett.
Basert på innsikt og erfaring testet vi utvalgte kanaler med høy sannsynlighet for å nå målgruppen, som inkluderte “alle” sosiale medier, affiliate og Google søk og display.

Disse kanalene kjenner vi i Cherry godt, og vi vet at det kreves et betydelig volum av innhold og annonser med ulike budskap og vinklinger, slik at vi kan teste bredt og lære raskt. Enkelt innhold produsert med mobiltelefon (UGC-aktig innhold) gir ofte høyere engasjement og lavere kostnad, noe som gjorde at vi i tillegg kunne produsere mye innhold til en lav kostnad.
Trenger man virkelig 70 annonser for å lansere en ny merkevare?
I de seks første månedene av samarbeidet testet vi opp mot 70 ulike annonser som inkluderte alt fra unboxing videoer og founders stories til annonser med influencere til enklere produktannonser.


Vi trengte annonser som kunne fungere til alle deler av kjøpstrakten siden vi trengte å jobbe kortsiktig med salg og lønnsomhet samtidig som vi på lang sikt vil etablere en ny kategori og merkevareposisjon.
Mange av våre antakelser om annonsetyper vi trodde skulle fungere, viste seg å ikke stemme. Det betyr ikke at vi ikke skal teste lignende annonser på sikt, men basert på budsjetter og resultater i kanalene vi er i nå, er det vinnerne som får dominere enn så lenge.
Etter å ha validert hvilke budskap, annonser og kanaler som fungerer best, flyttet vi all innsats dit vi fikk lavest CAC - kostnad per nye kunde. Vi optimaliserer og gjør mer av det som funker – samtidig som vi fortsetter å teste nye hypoteser underveis.

Hvilke investeringer har gitt avkastning?
Om du har lest hit er du sikkert nysgjerrig på hvilke kanaler som viste seg å fungere for en ambisiøs start-up som Redoit? Vel, vi kan dele noen læringer vi har gjort oss så langt:
- Meta: Fungerte svært godt etter noen justeringer i segmentering og kampanjestruktur, og vi fant fort ut hvilke annonser som traff de spesifikke målgruppene.
- Google Search & Display: God respons innenfor enkelte typer kategorisøk og på utvalgte plasseringer i Display.
- Affiliate: Bygde kredibilitet og ga økt salg.
- TikTok: Har drevet godt med salg.
- Snapchat: Vi har ikke knekt koden på Snap enda, enn så lenge pauset pga høy CAC.
The Cherry on top 🍒
For oss i Cherry er netthandel og markedsføring noe av det gøyeste vi vet om. Å få jobbe kreativt med kommunikasjon og design for å drive konkrete resultater er vår spesialitet.
Med et erfarent team kan vi løse et bredt spekter av utfordringer og oppgaver for kundene våre. Vi har både spesialister innen performance og e-handel, og mer generelle profiler som jobber med strategi, konseptutvikling, kommunikasjon og design.
I samarbeidet med Redoit har vi levert strategi og rådgivning, kommunikasjonsutvikling, tekst, foto og video (sammen med The Odd Society), designarbeid til alle flater, samt performance marketing i Google, TikTok, Snap og Meta.
Resultatene av samarbeidet skal vi dele en annen gang, men vi kan tease med at Redoit går så det suser og at de er fornøyde med samarbeidet med oss.
Noen key takeaways vi tar med oss videre
Et sterkt konsept gjør jobben lettere
Gutta i Redoit hadde allerede et gjennomarbeidet konsept og hadde investert riktig fra starten med merkevaren. Vi hadde et veldig godt utgangspunkt for å drive salg med en gang.
80 % er bra nok
Når vi jobber med scale-ups og start-ups tilpasser vi oss deres tempo, og vi må i noen tilfeller fire litt på kvaliteten for å kunne drive aggressiv testing og implementering. Det vi kommuniserer må være bra nok til å ikke påvirke merkevaren negativt - men det trenger ikke være perfekt.
Tillit er nøkkelen
High five til Isak og Sindre i Redoit for tillit til vår “test- og lær” strategi. < 3
💌💌💌💌💌
Vil du vite mer om hvilke kampanjerstrukturer og annonsetyper som overrasket, og ga gode resultater, ikke nøl med å sende en epost!